CZY WARTO CHODZIĆ NA SAUNY LATEM?

Wrocławskie lato jakie jest każdy widzi. Za oknem bywa naprawdę bardzo różne. Fale upałów w tym roku mocno dały nam popalić. Globalnie robi się coraz cieplej także powstaje pytanie, czy korzystać z sauny gdy na dworze jest prawie 40 stopni Celsjusza? Uwaga gorąco, także po co się dodatkowo wypacać gdy i tak wychodząc na słońce warunki odczuwalne mamy zbliżone do tych panujących w saunie?

Dzielimy się na tych którzy kochają sauny i tych którzy je omijają twierdząc, że jest tam po prostu za wysoka temperatura. Większość z nas ze względu na nasze uwarunkowanie geograficzne i klimatyczne korzysta z sauny głównie w okresie jesienno- zimowym. Chęć ogrzania się gdy na dworze „plucha” jest bardzo duża i naturalna. Pobyt w saunie dla naszego organizmu to wydatek energetyczny wyzwalający pozytywne endorfiny.

Ale przejdźmy do naszego gorącego lata. Aby nasz układ immunologiczny funkcjonował lepiej chodzenie do sauny podczas upałów jest bardzo korzystne. Przyzwyczajamy nasz organizm do wysokiej temperatury przez co automatycznie się wzmacniamy. Jesteśmy w ten sposób zahartowani i w tak zwanym sezonie grypowym będziemy mieli większe prawdopodobieństwo, że nie złapiemy infekcji. Regularne oczyszczanie organizmu i wydalanie toksyn doskonale utrzymuje nasze ciało przez cały rok w lepszej harmonii. Wzrost tętna często do 120 uderzeń na minutę dobrze wpływa na nasz układ krążenia. Pamiętamy o złotej zasadzie schładzania organizmu po każdorazowym korzystaniu z kąpieli w saunie. Podczas schładzania warto pamiętać o umiejętnym regulowaniu temperatury wody. Jeżeli źle znosimy schładzanie w ekstremalnie zimnej wodzie warto wyregulować sobie tak temperaturę, aby ciało nie doznało szoku. Schładzamy się zawsze od dystalnych części ciała na koniec opłukując głowę. Jeżeli w sezonie urlopowym wyjeżdżacie do cieplejszych krajów niż nasz to pamiętajcie, że korzystanie latem z sauny przygotuje wasze ciało do wyższych temperatur powietrza. Jeżeli jesteście zmęczeni po aktywnościach fizycznych to pamiętajcie aby saunować w dni nie treningowe. Zima czy lato sauna da wam doskonały efekt odprężenia mięśniowego i stawowego. No i na koniec aspekt relaksacyjny, który większości z nas kojarzy się z sauną. Połączenie ciepła, cichej odprężającej muzyki pozwoli na doskonałe wyciszenie emocji bo przecież mimo upałów część z nas ma stresujące zajęcia na co dzień.

Gorące saunowe wskazówki nie tylko na lato:

przed korzystaniem z sauny umyj się dobrze i osusz całe ciało,
nagrzej mocno stopy w ciepłej wodzie przez 3 minuty i osusz je przed pierwszym wejście do sauny (całe ciało dzięki temu będzie się efektywniej pocić),
schładzaj się po każdym wejściu do sauny zaczynając od stóp a kończąc na głowie,
nie pij wody w trakcie saunowania. Staraj się napić dopiero 30 minut po skończonym cyklu saunowym (pozwolisz w ten sposób dokładniej się oczyścić),
po mocnym treningu nie korzystaj z sauny, gdyż jest to za duże obciążenie dla układu krwionośnego,
saunuj maksymalnie dwa razy w tygodniu,
saunuj nie tylko jesienią i zimą- sanuj także latem!

Autorem tekstu jest Wiktor Maniowski (Kierownik SPA Fitness Academy Sky Tower)