„Dużo zdrowia, szczęścia i spełnienia marzeń” – właśnie tak większość z nas zaczyna świąteczne życzenia. Niewiele osób jednak wie, że można je spełnić od razu. Jak? Wręczając w prezencie… karnet na siłownię.

1. SPORT TO ZDROWIE

Lista korzyści wynikających z regularnej aktywności fizycznej nie ma końca. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ruch zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in. nadciśnienia, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, cukrzycy, a nawet raka (w tym raka piersi i raka jelita grubego). Co więcej, ma pozytywny wpływ nie tylko na tkankę mięśniową, ale także na kości oraz stawy. Osoby aktywne fizycznie dużo rzadziej borykają się z nadwagą oraz otyłością, które prowadzą do kolejnych poważnych problemów zdrowotnych.

Ruch to zdrowie w każdym wieku. Zgodnie z zaleceniami WHO osoby dojrzałe (65 lat +) powinny przeznaczać przynajmniej 150 minut tygodniowo na umiarkowaną aktywność fizyczną lub 75 na intensywne ćwiczenia. Dodatkowo eksperci zalecają wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przynajmniej 2 razy w tygodniu. Uprawianie sportu w dojrzałym wieku zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, cukrzycy typu 2, chorób układu oddechowo-krążeniowego, a także demencji starczej czy choroby Alzheimera. Nie masz pomysłu na prezent dla rodziców lub dziadków? Zamiast kolejnego krawata czy perfum podaruj w prezencie karnet na siłownię. W ofercie klubów sportowych coraz częściej pojawiają się także specjalne zajęcia grupowe dla seniorów, na których ćwiczą oni we własnym gronie pod okiem doświadczonego trenera.

2. SPORT TO SZCZĘŚCIE

I to w dosłownym znaczeniu tego słowa. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na Uniwersytecie Michigan już 1 aktywny dzień w tygodniu lub 10 minut ruchu każdego dnia zwiększa poczucie szczęścia – dzieje się tak bez względu na wiek oraz rodzaj uprawianego sportu. Pod wpływem wysiłku fizycznego mózg wydziela hormony szczęścia – endorfiny oraz serotoninę. Endorfiny działają na organizm jak morfina, zmniejszając odczuwanie bólu i zmęczenia oraz zwiększając poczucie szczęścia – to dzięki  nim po treningu szybko zapominasz o zmęczeniu i jesteś szczęśliwszy/a, a stan ten może utrzymywać się nawet do kilku godzin po zakończeniu aktywności! Dobre samopoczucie zawdzięczamy również serotoninie, a jej niedobory w organizmie mogą prowadzić do zwiększonego apetytu (szczególnie na słodycze), pogorszenia pamięci i koncentracji, a nawet do obniżonej samooceny.

Regularna dawka endorfin oraz serotoniny to także zmniejszone ryzyko wystąpienia depresji oraz stanów lękowych, a u osób leczących się na depresję czy zaburzenia nastroju hormony szczęścia mają zbawienny wpływ nie tylko na samopoczucie, ale także na apetyt oraz jakość snu.

3. SPORT TO SPEŁNIENIE MARZEŃ

I nie chodzi tu tylko o idealną sylwetkę, choć o niej również śni wiele osób. Bez względu na to, o czym marzymy, jest kilka czynników, które  ułatwiają drogę do celu – jednym z nich jest właśnie sport! Zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Canadian Journal of Behavioural Science aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na psychikę – zwiększa poczucie własnej wartości zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Co więcej, pod wpływem aktywności fizycznej komórki nerwowe w mózgu oraz w rdzeniu kręgowym wydzielają dopaminę – neuroprzekaźnik, który działa podobnie do hormonów szczęścia, poprawiając samopoczucie i zmniejszając ryzyko wystąpienia depresji. Nie to jest tu jednak najważniejsze – odpowiedni poziom dopaminy zapewnia również energię do działania, wspomaga procesy pamięciowe oraz koncentrację, a także zwiększa motywację do działania. To stwarza idealne warunki do spełnienia noworocznych postanowień!

Karnet na siłownię to idealny prezent nie tylko dla brata czy przyjaciela. Choć w pierwszym momencie może zaskoczyć obdarowywaną osobę (np. dziadka czy ciocię), to z pewnością szybko przypadnie do gustu, szczególnie jeśli na pierwsze treningi wybierzecie się razem.