Odpoczynek w ferie? Tak, ale zdecydowanie nie od aktywności fizycznej. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia: „Zaleca się, aby uczeń był aktywny fizycznie, wykonując codziennie przez co najmniej 60 minut, różnorodny wysiłek fizyczny, taki jak: poranna gimnastyka, spacery, zajęcia wychowania fizycznego, chodzenie pieszo do szkoły, chodzenie po schodach, uprawianie sportów indywidualnych i zespołowych, taniec”. W ciągu 2-tygodniowych ferii nie ma zajęć WF-u, a większość z dodatkowych zajęć sportowych także zostaje zawieszona. Nie powinien być to jednak powód do całkowitej rezygnacji z ruchu i spędzenia tego czasu przed telewizorem. Tym bardziej, że dorośli także powinni się ruszać. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoby w wieku 18-64 lata powinny przeznaczać przynajmniej 150 minut tygodniowo na umiarkowaną aktywność fizyczną lub 75 min. na intensywne ćwiczenia. Jak to połączyć? Ruszajcie się razem! Sprawdź nasze pomysły na aktywności, które spodobają się twojemu dziecku, a tobie przyniosą wymierne korzyści.

1. BASEN

Nieprawidłowa postawa ciała to coraz większy problem wśród polskich dzieci – badania stanu zdrowia dzieci i młodzieży wykazały, że częstotliwość występowania wad postawy może sięgać aż 60%! Pływanie to bardzo skuteczny (i znacznie przyjemniejszy niż gimnastyka korekcyjna) sposób na skorygowanie nieprawidłowości w postawie. Dodatkowo zajęcia na basenie rozwijają mięśnie, które w wodzie pracują znacznie ciężej niż na sali gimnastycznej, ponieważ muszą pokonać opór wody, a także zwiększają wydolność tlenową, dzięki czemu dzieci stają się szybsze, sprawniejsze oraz zwinniejsze. Ponadto uczniowie, którzy regularnie uczęszczają na zajęcia na basenie rozwijają się znacznie szybciej niż ich niepływający rówieśnicy. Ale co najważniejsze – większość dzieci uwielbia basen, traktując pływanie jak zabawę, nie jak trening.

Korzyści dla ciebie:  przede wszystkim w wodzie możesz spalić nawet 600-700 kalorii w ciągu godziny, a dodatkowo wzmocnisz wszystkie główne grupy mięśniowe, zwiększysz wydolność organizmu, wymodelujesz całe ciało i ujędrnisz skórę.

2. LODOWISKO

Dla dziecka jazda na łyżwach to świetna zabawa, dla jego organizmu to intensywny trening, który angażuje i wzmacnia nie tylko mięśnie nóg oraz pośladków, ale również mięśnie brzucha, obręczy barkowej, ramion i pleców, a także rzadko używane mięśnie wokół bioder, kolan i kostek – a sprawne, silne mięśnie to podstawowy warunek utrzymania prawidłowej postawy ciała. Jazda na łyżwach poprawia także koordynację ruchową, zwiększa wytrzymałość i poczucie równowagi, a wysiłek na chłodnym powietrzu świetnie hartuje, zwiększając odporność organizmu.

Korzyści dla ciebie: jazda na łyżwach to wysiłek o charakterze aerobowym – jeżeli regularnie biegasz, będzie to dla ciebie świetna alternatywa dla treningów biegowych, która dodatkowo w mniejszym stopniu obciąża kolana i stawy.  Zgodnie z wyliczeniami Harvard Medical School podczas godzinnej jazdy na łyżwach możesz spalić 420-520 kalorii. Łyżwy to także świetny sposób na wymodelowanie nóg i pośladków oraz wzmocnienie mięśni brzucha.

3. TENIS STOŁOWY

Tenis stołowy można uprawiać w każdym wieku – na poziomie amatorskim bez większego przygotowania, jedynie po krótkiej rozgrzewce. Gra wymaga dużego skupienia, koordynacji ruchów (w szczególności koordynacji pracy dłoni oraz zmysłu wzroku), dokładności i precyzji, dzięki czemu jest to świetny sport dla dzieci w wieku szkolnym, które grając w tenis stołowy rozwijają zdolności manualne, szybkość reakcji na bodźce zewnętrzne, a także koncentrację, dzięki czemu na lekcjach są uważniejsze i bardziej skupione niż rówieśnicy. Dodatkowo gra zmusza dziecko do nieustannej obserwacji przeciwnika i analizy jego zagrań, a także do opracowywania strategii i podejmowania szybkich decyzji, dzięki czemu dzieci uprawiające tę dyscyplinę rozwijają się znacznie szybciej.

Korzyści dla ciebie: podczas godzinnej gry spalisz około 400-500 kalorii, zwiększysz wydolność organizmu oraz świadomość ciała i własnej koordynacji ruchowej, a także… będziesz się świetnie bawić.

Pamiętaj także, że w większości klubów sportowych znajdują się kąciki dla dzieci, w których mogą się one bawić w trakcie twojego treningu – nie pozwól, by ferie stały się powodem do rezygnacji z twoich ulubionych zajęć.