Sauna

Sauna to przede wszystkim zbawienny wpływ na nasze zdrowie ...

Przebywanie w saunie przyspiesza krążenie krwi. Następujące po sobie procesy rozgrzewania oraz schładzania ciała wzmacniają nasze naczynia krwionośne, fundując im niejako swoistą gimnastykę. Podczas rozgrzewania ciała naczynia rozszerzają się, by zaraz potem podczas schładzania się kurczyć. Ekstremalne zmiany temperatur, które zafundować możemy sobie w saunie hartują nasz organizm, który uczy się jak radzić sobie ze zmianami temperatur i przy okazji mobilizuje układ odpornościowy do obrony. Podczas zabiegów w saunie pobudzone zostaje wytwarzanie ciał odpornościowych co procentuje u ludzi często korzystających z sauny w taki sposób, że rzadziej ulegają oni przeziębieniom.    Wysoka temperatura w saunie oczyszcza także nasz organizm z toksyn, które uchodzą z niego wraz z potem. Dodatkowo wysoka temperatura przynosi zbawienną ulgę przy zapaleniu ścięgien oraz nadwyrężeniu mięśni, jak również i w bólach reumatycznych i korzonkach. Sauna pomoże nam również odzyskać formę po zwichnięciach stawów i złamaniach kości. Ponadto ma korzystny wpływ na nasze drogi oddechowe, które podczas przebywania w saunie oczyszczają się, bo na skutek wysokiej temperatury zaczynamy oddychać szybko i głęboko. Dlatego też sauna polecana jest dla uskarżających się na nieżyty oskrzeli i zapalenie zatok.


Kolejnym pozytywnym czynnikiem korzystania z sauny jest fakt, iż wysoka temperatura stymuluje produkcję niektórych grup hormonów i tak na przykład w saunie nasz organizm wytwarza więcej endorfin, które mają działanie uspokajające i nasenne. Dlatego też wychodzimy z sauny zrelaksowani i w dobrym nastroju. Zresztą sama atmosfera, która panuje w saunie, sprzyja wewnętrznemu wyciszeniu i odprężeniu.

 

 

 

Sauna to również zbawienny wpływ na urodę ...

Skóra w saunie rozgrzana jest do temperatury około 40 stopni Celsjusza, na skutek czego wydzielamy pot, który jest naturalną obroną organizmu przed przegrzaniem się. Wraz z potem organizm wydala toksyny oraz inne zanieczyszczenia skóry. Gruczoły łojowe w wyniku rozgrzania odblokowują się i dzięki temu organizm pozbywa się nadmiaru sebum, czyli łoju skórnego. Pot zawiera również sól, której w codziennej diecie stosujemy zbyt dużo. Sól odkłada się w tkankach i może być przyczyną wielu chorób, jak również zatrzymuje wodę w organizmie co może być przyczyną "puchnięcia" na przykład nóg. Na skutek pocenia w saunie tracimy bardzo duże ilości soli. Wysoka temperatura w saunie wpływa także na lepsze ukrwienie tkanek, a co za tym idzie dotlenienie skóry. Po sesji w saunie skóra jest czyszczona, lepiej ukrwiona i gładsza.


Przebywanie w saunie powoduje utratę około 0,5 - 1,5 litra płynów, dlatego też bardzo ważne jest ich uzupełnienie. Najlepiej sprawdzi się woda mineralna lub sok naturalny.
Pamiętajmy też o kremach i balsamach do ciała. Po saunie, nasza skóra o wiele lepiej przyjmuje wszelkiego rodzaju kosmetyki.

 

 

 

 

Rodzaje saun w naszym klubie

SAUNA MOKRA (ŁAŹNIA PAROWA) temp. 40-55 °C i wilgotność 100 %

Kąpiel w łaźni parowej działa orzeźwiająco. Łagodna temperatura i bardzo wysoka wilgotność względna (100%), stanowią prawdziwy masaż dla ciała, obniżają napięcie mięśni i odprężają umysł. Kłęby pary penetrując skórę dokładnie ją oczyszczają i regenerują. Skóra po kąpieli jest wyjątkowo gładka i miękka. Łaźnie parowe różnią się od gorętszych, suchych saun, bardzo wysoką wilgotnością powietrza i temperaturą od 40 - 55°C. Pozwala to na korzystanie z dobrodziejstw kąpieli parowej tym wszystkim, którzy źle znoszą gorące powietrze sauny. Dla większości użytkowników łaźni parowych najbardziej komfortową temperaturą jest 45°C. Dzięki panującym w łaźni warunkom możliwe jest o wiele dłuższe korzystanie z jej regenerujących walorów, niż w saunach tradycyjnych. Jednorazowa kąpiel w łaźni może przeciągnąć się aż do kilkudziesięciu minut - w saunie tradycyjnej nie trwa zwykle dłużej niż 15 min. Gorąca para oddziałuje szczególnie zdrowo na skórę, przy chorobach dróg oddechowych, bólach reumatycznych. Gwarantuje głębokie odprężenie w odpowiednim środowisku, w najprzyjemniejszej formie.

Kąpiel parowa znaczy dużo więcej niż pomieszczenie wypełnione parą, to relaks dla ciała i zmysłów. Pobyt w kabinie uprzyjemnia podgrzewana podłoga, siedzisko a przede wszystkim aromatyczna para. Generator pary o odpowiedniej wydajności, precyzyjnie sterowany wytwarza parę w dostatecznej ilości i w sposób ciągły, jednocześnie utrzymując temperaturę na ustalonym poziomie. Odpowiedni układ sterowania zapewnia bezpieczeństwo i precyzyjną regulację.

 

SAUNA SUCHA (FIŃSKA) temp. 70-110 °C i wilgotność 5-35 %

Sauna fińska jest nie tylko zabiegiem ciepło leczniczym, lecz także środkiem higieniczno-profilaktycznym. Polega na naprzemiennym przegrzewaniu i ochładzaniu całego ciała. Jest doskonałym czynnikiem hartującym i pielęgnującym ciało, sprzyjającym również leczeniu różnych dolegliwości (m.in. złagodzenia bólów mięśni). Na skutek zmiany temperatury (ogrzewanie i schładzanie ciała) dochodzi do wzrostu przemiany materii, zwiększonego wydzielania potu, oczyszczenia organizmu poprzez usunięcie produktów przemiany materii oraz toksyn, a także podniesienia tętna i przyśpieszenia oddechu. Ciepło wytworzone w ciele doskonale koi nerwy i uspakaja układ nerwowy, a także usuwa zmęczenie.

Zabiegi w saunie hartują organizm, poprawiają jego odporność immunologiczną. W saunie suchej temperatura wynosi ok. 90 – 100°C, wilgotność w pomieszczeniu to około 10%. Rozgrzane w piecu kamienie można polewać wodą, co powoduje wzrost wilgotności, nie temperatury.

 

SAUNA BŁOTNA temp. do 45 °C i wilgotność 70-90 %

Sauna błotna łączy w sobie jednocześnie kilka zabiegów: aromaterapię, muzykoterapię, koloroterapię oraz zabiegi lecznicze z wykorzystaniem glinek i masek pielęgnacyjnych, wykonanych według specjalnej receptury z naturalnych składników. Pobyt w saunie błotnej łączy w sobie dwie fazy kąpieli oraz aplikację maski na ciało, po którym następuje delikatny masaż. Błoto nakłada się samodzielnie na ciało ręką. We wstępnej fazie relaksacyjnej, przyjemne ciepło panujące w pomieszczeniu pozwala składnikom na szybkie oczyszczanie skóry i przyspiesza usuwanie toksyn. Po fazie oczyszczającej sauna błotna parą wodną, a maseczka błotna może być ścierana przy pomocy delikatnego masażu, by podnieść efektywność działania składników. Sauna błotna zakończona jest ciepłym prysznicem, aby usunąć wszelkie pozostałości kosmetyków.

 

SAUNA ZIOŁOWA temp.  55 °C i wilgotność 40 %

Jest to delikatniejsza wersja sauny suchej przeznaczona  dla tych osób, dla których warunki w tradycyjnej fińskiej saunie są zbyt uciążliwe  Seansowi w saunie ziołowej często towarzyszy element aromaterapii, dlatego przez wiele osób jest ona nazywana sauną aromatyczną. Kabina, podobnie jak w przypadku sauny fińskiej wykończona jest z drewnem.
Sauna ta ma dobroczynny wpływ na układ nerwowy najpierw, bowiem poczujemy się pobudzeni, później jednak następuje rozluźnienie.
Temperatura, która panuje wewnątrz nie jest zbyt wysoka, zatem z sauny tej można korzystać niemal codziennie. Sprzyja szybszemu obiegowi krwi, a co za tym idzie usprawnia obieg ważnych składników odżywczych w obrębie wszystkich narządów ciała
Jest to sauna doskonała dla osób z nadciśnieniem oraz nadwrażliwością naczynek krwionośnych.

Zalecamy następujące zasady korzystania:

- Z sauny nie należy korzystać bezpośrednio po wysiłku fizycznym, na czczo lub po zbyt obfitym posiłku. Należy odpocząć 15 – 30 minut zanim skorzysta się z sauny.

- Kąpiel w saunie należy zażywać jedną lub dwie godziny po posiłku.

- Przed kąpielą w saunie należy starannie obmyć ciało pod prysznicem. Następnie dokładnie wytrzeć się ręcznikiem (sucha skóra poci się szybciej).

- W saunie należy rozłożyć ręcznik pod całą powierzchnią ciała. Następnie należy położyć się na dolnej lub górnej ławce lub usiąść w swobodny sposób (intensywne, ale krótsze ogrzewanie mniej obciąża serce i krążenie).

- Wypacamy się nie dłużej niż 15 minut – jest to czas wystarczający do ogrzania się i dostatecznego wypocenia.

- Po wyjściu sauny należy schłodzić ciało zimnym prysznicem (prysznic należy zacząć od schładzania stóp, nóg i dalej w kierunku serca), chłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność.

- Po zabiegu zaleca się wypoczynek w pozycji siedzącej lub leżącej (ok. 10 – 15 min).

Zaleca się 2 lub 3 sesje w saunie wg zasad opisanych powyżej, każdorazowo należy schłodzić ciało (niedostateczne schłodzenie może wywołać ból i zawroty głowy oraz gorsze samopoczucie).

Zdrowy człowiek może korzystać z sauny dwa – trzy razy w tygodniu.

Po kąpieli w saunie należy uzupełnić płyny pijąc wodę mineralną lub soki (najlepiej pomidorowy ponieważ uzupełnia straty potasu).